tidig födelsedagsfrukost

Både min kombo och hennes flickvän började skolan tidigt idag. Men vi ville ändå ha en mysig födelsedagsfrukost, och då är det ju härligt med nybakat bröd. För att slippa gå upp i ottan så lät jag bullarna kalljäsa i kylen över natten. Jag bakar mycket bröd och hittar gärna på egna recept. Idag (eller snarare igår kväll) blev det såhär:



12 st frukostbullar
3 dl kallt vatten
12 g jäst (1/4 pkt)
1 tsk salt
1 dl havregryn
0,5 dl grahamsmjöl
ca 5 dl vetemjöl
ägg till pensling
sesamfrön + flingsalt



På kvällen: Rör ut jästen i det kalla vattnet och häll i saltet. Tillsätt havregryn och grahamsmjöl och tillsist vetemjölet. Jag är lite osäker på den exakta mängden mjöl eftersom jag själv aldrig mäter utan bara tillsätter tills degen är lagom fast. Rör och knåda ordentligt.
Forma 12 bullar och lägg på bakplåtsklädd plåt. Täck med plastfolie. Låt stå framme ca 15 minuter så att jäsprocessen kommer igång. Sätt sedan in i kylen.





På morgonen: Sätt ugnen på 250 grader och ställ plåten ovanpå spisen så att bullarna värms upp något. Pensla med ägg och strö på sesamfrön och flingsalt. Grädda ca 9 minuter eller tills gyllenbruna.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.