Fyra nyanser av orange




Foto:Gunnar Romsson; Rombogården. Ljuskrona med lummer i taket

Ovan syns ett foto från 1912, där Svea Romson sitter i soffan vid fönstret och läser en bok.I taket finns en stilig ljuskrona, där sex hästar monterats på ett lummer-dekorerat spinnrockshjul (Källa: Grannas)


Lummer





Ståltrådsstomme







Jag har bundit två takkronor (drygt 70 cm i diameter) av lummer och rönnbär till min brors vinterbröllop. Jag har lite mer lummer så jag hoppas att det räcker till en tredje krona. Och så är jag på jakt efter prismor från gamla kristallkronor som jag ska fästa i dem, jag hoppas att det blir lika fint i verkligheten som jag föreställer mig.

Frågan är hur de ska förvaras för att bäst behålla sin gröna färg. Någon som vet??

8 kommentarer :

  1. Fint! Jag har också plockat massor av rönnbär och ekollon!

    SvaraRadera
  2. Hej

    När jag köpte julkrans till dörren fick jag tipset att spruta den med hårspray. Den behöll både färgen och bladen bättre än min kompis krans som var naturell. Kan vara värt ett försök

    Lena

    SvaraRadera
  3. Åh, låter som att det kan bli fantastiskt vackert på bröllopet!

    Ang. förvarning så gissar jag på svalt och mörkt, så som man bör förvara kryddor. Annars var ju hårspraystipset kanske också något nu när man inte ska äta kransarna menar jag?

    SvaraRadera
  4. Vad fint! Igårkväll plockade jag också en massa rönnbär och kanske kommer jag igång med rönnbärsprojektet i kväll!

    SvaraRadera
  5. Men så fint!Jag har läst någonstans om förvaring , får återkomma......Kan bara tänka mig vad fint det blir på bröllopet.

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen!! Nu har jag sprayat dem med hårspray, och sen tror jag att de får förvaras mörkt i ett utomhusförråd.

    SvaraRadera
  7. Vackert ,nä sorry vet faktiskt inte hur !! =)

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.