Textil humor? / Textile humor?

Mitt badrum saknar badrumsskåp. Därav sydde jag idag denna ihopvikbara necessär. Jag gjorde mitt bästa för att den både skulle bli fin och rolig. Ha ha rolig.

My bathroom doesn’t have a cabinet. Therefore I sewed this foldable toiletbag today. I did my best to make it both pretty and funny. Ha ha funny.
clown-necessären
Knapp från knappbytet / Button from button swap
clown-necessären
clown-necessären
clown-necessärenclown-necessären
Brukar du skratta åt textilt hantverk? Jag gör det i alla fall inte särskilt ofta. Jag fick textil humor som fix idé idag medan jag sydde på den här clown-necessären, som med lite god vilja kan frammana ett fniss. De få humoristiska exemplen som jag faktiskt kom på var som följer:
1) Fuldesigns bonader
2) rättviksdräktens huvudbonad
3) Sy-själv-böcker från 70-talet (ni vet med kläder av trasmattor och jag vet inte vad).

Och då är det ju bara Fuldesign som är menat att ha humor. Textilt hantverk kan väl ändå inte vara det enda hantverket med avsaknad av humor? Tacksam för era tankar!
ps. boken Yllebroderier lottas nu ut på Mönsterarkivet!!

Do you ever laugh at textile craft? I don’t, at least not very often. I got textile humor as a fix idea today when I was sewing on this clown-toilet-bag, which with a little imagination can bring a giggle. The few humoristic examples that I actually came up with were as follow:
1)
Fuldesigns hangings
2) The hat of the traditional costume from Rättvik in Dalarna
3) Sew-yourself books from the '70s (you know, with clothes of rag rugs, and I do not know what).

And then it just
Fuldesign (swe for ugly design) that’s meant to be funny. Textile crafts surely can not be the only craft that lack sense of humor? Please help me out here!

5 kommentarer :

  1. Underbart! Tycker ibland att riktigt gamla yllebroderier är humoristiska. Ger iallafall livsglädje.

    SvaraRadera
  2. Men huvudbonaden är ju helt fantastisk. I löööööv it!

    SvaraRadera
  3. Maria - hihi jo det har du helt rätt i. Adam och Eva ser ju faktiskt väldigt roliga ut, för att inte tala om alla andra gubbar och skuttande hjortar.

    TokTova - ja eller hur. Här snackar vi humor :)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att det finns humor i mitt textila hantverk ibland. Jag kan gilla att göra något märkligt eller smaklöst bara för att det är kul. Och gärna presenta någon med det och se hur folk reagerar. :-)

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.