Vacker plast

gunnar berg 2
Foto: Gunnar Berg
gunnar berg
Foto: Gunnar Berg
IMG_9988
Under påskhelgen är det full rulle hos konstnärer i hela Skåne. Så även på Österlen där jag befann mig. Mina föräldrar och jag nöjde oss med ett litet urval och vi behövde inte gå över ån för att hämta vatten. Numera finns det nämligen  två konsthallar i byn, varav en var den nyöppnade och omskrivna Fabriken och den andra med Ann Makander och KG Nilsson.
De fantastiska plexiglasringarna är gjorda av silversmeden(!) Gunnar Berg, som också gör brudkronor (eller snarare diadem) i plexiglas. Jag kunde inte hålla i pengarna utan köpte två ringar, förvånansvärt billigt med drygt 400 kr för båda?! I samma by bor ytterligare två silversmeder på Silvergården. Många vackra smycken! Även här förvånades jag över att priserna var överkomliga även för min plånbok. Det får mig att undra om det är rimliga priser eller om de medvetet håller låga priser? Hur som helst svider till i mig när jag tänker på hur vi köper massproducerade smycken från stora kedjor när det finns så unika handgjorda produkter som du kan bära livet ut.
clemens ek
Foto: Silvergården

4 kommentarer :

  1. Lite annorlunda med plexi. Jättefina!

    SvaraRadera
  2. Kan hålla med om att det känns trist om hantverkare behöver sätta underpriser för att kunna konkurrera mot de stora kedjornas massproducerade varor!

    ...dina ringar såg då jättefina ut iaf! :)

    SvaraRadera
  3. åh, sanslöst fina rignar!

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.