:: Helgutflykter ::

silke

I den gråaste månaden efter vintern är det fint med ett eller två museibesök för att pigga själen. Förra helgen styrde jag kosan till Almgrens Sidenväveri som ligger i en fantastiskt gammal byggnad på en parallellgata till Götgatan på Söder i Stockholm. En timmes guidad visning där man får följa med ända från början från att jaquardmaskinen uppfanns i Frankrike fram tills väveriet stängde i modern tid. Riktigt riktigt roligt, och det säger jag inte bara som textilälskare, jag tror helt klart att alla som har ett intresse av kulturhistoria skulle roas av ett besök. Gå för guds skull inte dit utan guidad visning, då får man inte ut en tiondel av nöjet.

rasmuson_josefin_2012
Foto: Josefin Rasmuson/Liljevalchs

bjorklund_benjamin_2012

Foto: Benjamin Björklund/Liljevalchs

Igår kom Karin på besök och vi gick på Vårsalongen på Liljevalchs. Det var mycket som var fint, vackert och humoristiskt. Och en hel del konstiga grejer som jag kanske inte precis skulle vilja ha hemma på väggen. Men det är ju inte meningen heller. Det är befriande att det är så stor blandning av konst, man behöver liksom inte gilla allt. Det har ju pratats en del om att det är mycket broderi med i år, jag brukar ha lite svårt för textil konst men jag gillade faktiskt några av de textila verken.

Nu blir det slappstickning med lyfta maskor hemma i soffan. Och så ska jag förbereda kursen i skånskt yllebroderi som går av stapeln nästa helg. Jag önskar er en fin söndag!

1 kommentar :

  1. Håller med dig vad gäller Almgrens - verkligen värt att besöka! Oj nu måste jag skynda mig iväg till Vårsalongen - den stänger ju snart. Vi brukar alltid gå på den, men i år verkar det kärvt om tiden. Jag måste nu sätta fart med min läxa i tvåändsstickning inför helgen ;-))

    Lyckliga dem som kommer till din kurs!

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.