:: ett sexkantigt projekt ::



kartong
kartong






Mina två dynor är färdiga, den stickade sjalen blev klar i början på maj. Så nu efter flera veckor utan ett stort projekt så känns det att det är dags för något nytt. Jag har dragit mig lite för nya projekt eftersom den mesta energin på sistone har sparats mot sommarens fältarbete. Hur tänkte jag där egentligen? Handarbete på kvällen är ju bästa sättet att koppla bort jobbtankar på kvällen. Och att koppla av. På morgonen idag fick jag ett plötsligt ryck att börja med ett lapptäcke. Förhoppningen är att allt ska vara förberett så att jag kan ta med de små lapparna till Abisko eftersom sytråd, nål, sax och lappar är det enda som behövs och det inte är så skrymmande som en stickning eller yllebroderi.


 mallar
 
Så långt allt väl. Men! Inte hade jag förstått hur mycket förarbete det är innan själva sömnaden. Vägledd av Nusses beskrivning verkar det i alla fall gå vägen, och det går ganska snabbt att komma in i klippandet, strykandet och tejpandet. En blomma har jag provsytt. Resten ska jag spara. Clara är också i full gång med sexkanter i härliga färger har jag sett.

sexkantersexkanter

tyger

8 kommentarer :

  1. Men åh! Nu är jag grymt imponerad! Vad härligt också att befinna sig på ett sådant ställe där man verkligen KAN, FÅR och HAR TID att hålla på med sitt hantverk om kvällarna! Jag är säker på att du ror i land detta mastodontprojekt också! Vad tänker du dig att det ska bli? Ett överkast? Filt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är grymt härligt och jag tänker att det är bästa att slöjda så mycket jag orkar medan tid och lust finns :-) Jag tänker hålla mastodontprojektet på en lagom liten nivå och sy en lekfilt till min jobbarkompis som ska få barn i höst, så det gäller att jag syr på!

      Sexkanten hittade jag en mall att ladda ner här, som jag förstorade lagom storlek. http://www.syverkstan.net/hexagons-s.htm

      Radera
  2. Och förresten, hur får man till de där sexkantiga bitarna? Alltså hur tänker man för att få formen rätt?

    SvaraRadera
  3. Det där verkar bli nya flugan i slöjdblogssfären! Jag hittade en påse med ett påbörjat sådant på loppis för en tia i början av veckan och kunde inte låta bli att köpa. Det medföljde massor av mallar, men tyvärr var de inte riktigt liksidiga, så dem får jag nog göra om om det ska bli nåt...

    SvaraRadera
  4. Det där som jag också varit sugen på att prova, man ser det ju lite varstans just nu, kul! Jag skulle vilja göra något med riktigt små sexkanter, något fodral eller så. Kanske hoppar jag på det här projektet. Lycka till med ditt!

    Ulrika, ta en passare, rita en cirkel i en lagom storlek, sätt sedan passarspetsen på linjen på valfritt ställe och märk sedan ut de två punkter på linjen som blyertsen tangerar, flytta spetsen till en av blyertsmarkeringarna och gör på samma sätt en ny markering, fortsätt varvet runt, dra sedan med linjal streck från blyertsmarkering till blyertsmarkering. Lycka till.

    SvaraRadera
  5. Grymt impad över att du vågar dig på ett sånt projekt - men samtidigt lite avis på dig för att du gör det... ;)

    Låter ju iaf som ett ypperligt projekt att ta med när du ska ut så här! Pack- och transportvänligt liksom!

    SvaraRadera
  6. Roligt Elin, ser fint ut!

    SvaraRadera
  7. Tack Helena! Och. Håller fullständigt med Metamorphosis!

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.