:: hemmabryggeri ::

Fläder
Under våren och sommaren har pojkvännen och jag gått bananas på att göra-själv. Jag har i och för sig alltid gillat att sylta och safta. Nästan varje sommar brukar jag göra fläderblomssaft men i år har jag även gjort rabarbersaft, sått en himla massa basilika och vi har bryggt maskrosvin och eget öl.Vi gjorde ett försök på mousserande fläderblomsvin, men något gick snett i jäsprocessen så vi fick tyvärr hälla ut det vinet. Fläder- och rabarbersaften fryser jag in, och är riktigt läskande att dricka stora glas av nu när det är värsta värmeböljan.

BasilikaBasilikan har jag skördat fler gånger och den bara fortsätter att växa. Via Pinterest hittade jag tips på hur man ska klippa örter. Basilikans blad växer parvis och när plantan har 4-6 bladpar kan du börja skörda, och man kan klippa av ner till det andra bladparet. Klipp precis ovanför (det andra) bladparet eftersom det har bra växtkraft att skjuta ny stjälk nära blad. Det viktiga är man inte bara knipsar av bladen, utan klipp av hela stjälken.

Basilikan är supergod att ha i sallader och tomatsåser, men den mesta av basilikan har vi gjort pesto av. Olivoljan och pinjenötterna byts ut mot ekologisk rapsolja från Österlen och solrosfrön.  Peston har jag sen fryst in i iskuber och när den är helt hård, efter ungefär 2 dagar lägger jag den i en stor burk med smörpapper emellan. Så jäklar bra!


Frusen pesto

Vin och öl - damejeanner
 Maskrosblad

Vinetikett

maskrosvinselfie
#maskrosvinselfie
Receptet på maskrosvinet gjorde vi i en kombination av receptet som följer med vinjästsatsen och det här receptet. Öl har vi testat att göra både den enklare bryggvarianten med ölsats och den lite roligare och mer ölbryggeriaktiva extraktbryggning. Igår ställde vi ner både vin och öl i källarförrådet. Det kommer bli en härlig höst när man kan bjuda över vänner, spela brädspel och dricka egenbrygd veteöl. När man väl börjat göra sin egen mat och dryck är det svårt att sluta!

10 kommentarer :

  1. Yes! Kör hårt :)
    Maskrosvin blir det till att prova nästa år.

    SvaraRadera
  2. Vilket trevligt inlägg. Mycket inspirerande. Ölen och vinet ser jättefint ut.

    SvaraRadera
  3. Hej, jag hittade precis hit. Vad kul att du syltar och saftar mycket och provar nya saker. Visste inte att man ska klippa basilikan så, vilket bra tips. Jag syltar och saftar lite ibland. Något som är väldigt gott är jordgubbs och basilika marmelad, testa det du som har så mycket! Med vänlig hälsning, Hillevi

    SvaraRadera
  4. Helt underbart när man lagar eget. Det är så mycket godare än köpt. Bara det att ha helt färska råvaror..... mums!

    SvaraRadera
  5. Häftigt! Ska bli kul att läsa omdömen sedan när ni smakat på hemmabryggeriet. Har själv mixat en del av min hemodlade spenat och basilika till en pesto-variant och inspirerad av sig har jag nu fryst in den i istärningslådor.

    SvaraRadera
  6. Va coolt ! det är roligt att göra själv , jag håller mig till lite mindre avancerat som saft. Jag blev mycket imponerad av etiketterna! jag gillar nämligen att det ska se fint ut, lite möda och tanke bakom liksom och etiketter är så roligt att fixa :-)

    SvaraRadera
  7. Åh, har du något bra recept på fläder- och rabarbersaft?

    SvaraRadera
  8. Pesto i iskuber, det var nytt för mig. Ett sånt bra tips. Själv har jag gjort barnmatspuréer av tex broccoli, mixade bär mm och frusit som kuber och tagit fram en lagom liten barn/smakportion i taget. Härligt mitt i vintern. Eller en klick bärmos i gröten (både min och barnens).

    Min mamma gjorde fläderchampagne när jag var barn, det exploderade i källaren, så kanske mousserande fläder är svårt att kontrollera, att jäsningen gör lite som den vill?? Man blir ju nyfiken på varför det inte fungerar... Bättre lycka nästa gång

    SvaraRadera
  9. Vad kul att ha hittat till din fantastiska blogg! Följer dig på Instagram (där jag heter Miemile). Jätteroliga och vackra grejer du gör, allt!

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.