:: sengångare ::


I början av hösten fick jag ett medelande av Kristin på instagram. Hon undrade om hon fick använda min selfie för att frivirka ett porträtt av mig i ett projekt där hon virkar garntokar. Efter att Kristin hade haft utställning med porträtten i sin monter på syfestivalen frågade jag om hon vill byta hantverk så att jag kunde få det grymt fina porträttet. Efter att Kristin fått se min broderade tygkasse med spotifyhyfs önskade hon sig också en broderad påse med en bonad på. För bonaden fick jag gärna tänka outside the box och göra något crazy.

Så jag klurade och klurade tills jag kom på att jag skulle brodera en meme med mitt favoritdjur sengångaren. Jag har en tecknad bild med samma text på kontoret och tycker den är så himla bra att den förtjänade att bli förevigad som ett broderi. Alicia broderar så fint med bomulsgarn att jag blev inspirerad att göra detsamma. För broderiet så googlade jag fram ett fint sengångarfoto som jag redigerade i photoshop så att kontrasterna blev tydligare, sedan la jag till texten. Med hjälp av ljusbord överförde jag konturerna med blyertspenna från papper till tyg.


Sällan har jag sprättat så mycket. Mån om att få till den rätta känslan med skuggor och päls utan att lyckas bestämde jag mig till slut om att inte brodera så mycket päls på sengångarna eftersom det mest såg konstigt ut. Det var både roligt och nyttigt att prova på annat material och teknik än det jag brukar hålla på med.

Broderiet skulle sitta på en kasse vars supefina handtryckta tyg jag köpt i en liten butik nära där jag bor. När både kassen och broderiet var klara så kände jag dock att de inte passade ihop. Sengångarna syddes fast på en vanlig vit tygkasse i kanvas istället och så kändes det genast bra. Slutet gott allting gott.

2 kommentarer :

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.