:: sommarens eskapader i Finland ::

 
Direkt efter det korta på besöket på Österlen åkte vi till min sambos familjs stuga i södra Finland. Här ägnade vi oss åt mer stughäng, cykelturer, slöjdande och jag lärde mig att hugga ved. Att hugga ved alltså. Jäkligt svårt innan jag fått till tekniken men sen - åh vilken grej, roligt som tusan och bra träning när man är sommarslapp som jag och träningen inte blir så ofta som den borde.
 

Vi åkte till Raseborg, en häftig medeltida slottsruin som restes 1370 av svenskar och var verksam ända till Gustav Vasas tid 1540. Fakta som naturgeografen går i gång på är att borgen byggdes på en liten ö i skärgården men landhöjningen (2m) har gjort så att den nu är en del av fastlandet. Mäktiga rundhällar precis som den borgen ligger på runt om i jordbrukslandskapet vittnar om landhöjningen. Jag älskar att besöka sådana här historiska platser där man kan fantisera om allt som skett och försöka leva sig in i hur de hade det på 1300-1400-talen.





En liten promenad bort från Raseborg, genom skog och betesmarker, fanns Forngården ett friluftsmuseum som visade hur en rik skärgårdshemman kunde se ut på 1800-talet. Gården var full av gamla redskap, husgeråd och möbler som alla var välanvända med välbehållna. Jäkligt häftigt! Tjejen som jobbade där blev glad över så intresserade museibesökare och berättade om husets historia och intressanta grejer som fanns i huset.





I stugan stod en tunna som jag tittade en gång extra på och till min stora förtjusning såg att den var uthuggen ur en enda stock med en botten av plankor. Det är ju en skitstor krympburk utbrast jag. Aldrig har jag sett något liknande. Tjejen som jobbade där delade inte riktig min entusiasm, men jag är blir fortfarande impad när jag tittar på bilderna och tänker tillbaka på tunnan.

Karvsnitt på en slev. Tänk att någon suttit och täljt och karvat på sleven och sen kanske gett den till någon han tyckte extra mycket om.

1 kommentar :

  1. That's a lot of wood, you strong lady! LOL
    Thank you for sharing your day out with us :-)
    xx

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.