:: ylle istället för silversked ::

Randig babytröja

I helgen som gick var det dop för en kompis lilla flicka. Det här med doppresent, ja presenter över lag, är så himla svårt. Doppresenten ska helst vara något att minnas men också något som går att använda nu. Typ som den traditionella silversked. Hu så tråkigt, tack o lov för att kunna göra sina egna presenter utifrån behov.

Randig babytröja


Tydligen var knäppningen på tröjan en vinnare. Tack vare sin vida öppning upptill kan man ta av tröjan både över huvudet och dra ner och av den över fötterna så den lilla stjärntröjan har blivit flitigt använd sedan kylan slog till. Därför fanns det önskemål om en ny tröja i samma modell men en storlek större. Perfekt som doppresent tänkte jag.

Randig babytröja Att plocka upp maskor längs med en kant (både på längden och tvären) är en av de svåraste sakerna jag vet när det kommer till stickning. Efter många ojämna, misslyckade knäppkanter i mina dagar har jag nu insett att man helt enkelt måste vara systematisk och följa maskradens vertikala linje när man plockar upp en ärm. Tänk att en så enkel slutsats kan ta så lång tid att komma på.

Tröjan ska egentligen stickas i separata delar och sedan monteras men jag stickade kroppen runt så långt det gick, vid ärmhålet stickades fram- och bakstycke separat och till sist stickades ärmarna på (som bilden visar.

Randig babytröja

Det var premiär för mig att sticka i garnet supersoft. Perfekt för en tunn babytröja och resultatet blev en superlätt ulltröja (väger 56 g) som jag hoppas och tror kan användas både inomhus och utomhus. Jag är redan igång med en liten barntröja till i supersoft och är sugen på att lägga upp en tröja till mig själv eftersom jag inte har någon tunntunn ulltröja själv men då ska jag gå ner till stickor 2,5mm för att få den aningen tätare.

Garn: Supersoft från Magasin Duett och Makeri 14
Mönster: Stärntröja från Hemslöjden i Skåne, precis som den tidigare lilla stjärntröjan
Stickor:  3 mm slätstickning och 2,5 mm mudd


Randig babytröja

2 kommentarer :

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.