:: nyårskrönika 2016 ::


En sammanfattning av slöjdåret 2016 är på sin plats nu när vi redan kommit två veckor in på det nya året. 2016 var året då jag efter en tids arbetssökande fick jobb i Västerås och blev pendlare. Det har satt stor prägel på mitt slöjdande eftersom jag stickat massor med små plagg som sockor, vantar och barntröjor eftersom det är enkelt att ha med sig och göra på tåget. Att det blivit mer stickning under 2016 beror också på att soffan här hemma långt ifrån  rymmer alla mina broderade dynor och därför har det känts mer meningsfullt att sticka barntröjor till familj och vänner för att mitt slöjdande inte bara ska vara för nöjes skull utan faktiskt komma till användning


Året inleddes med att min ruta i projektet att återskapa ett broderat, medeltida intarsiatäcke, så kallat guldskinnstäcke, blev färdigt. Se mina processbilder här och beskrivning om projektet på Historical textiles.

I februari gick Peter och jag en kurs i skinnsömnad. Under hela året har jag varit sugen på att lära mig mer och sy mer i skinn och läder men det har tyvärr inte blivit mer än marsman och denna lilla låda.


När häggen fällde alla sina blomblad var mitt första verumbroderi med lodjur klart. Älskar det!




I somras fick en av mina bästa vänner sitt första barn och jag gick all in för att ge henne något slöjdigt i present. I somras fick lilla M en kofta, en tröja och denna filt och vid hennes dop i höstas fick hon ytterligare en tröja eftersom hon vuxit ur de två första. Sammanlagt under året har det blivit sju baby- och barntröjor.


Efter sommarsemestern kom en liten skatt hem till oss nämligen katten Ghibli. Vi adopterade honom från ett katthem utanför Stockholm och han gick rakt in i våra hjärtan. Finaste katten som vi gullar med, busar med och lägger örat mot hans mage för att höra honom spinna. Så underbart!



Under sensommar till tidig höst monterade jag hop en broderad mössa, stickade, nålband och broderade vantar. 






Under höstens första månadader monterade jag även den heliga familjen och började sticka på min nu välanvända Charlotte cardigan av egenspunnet garn. Kanske tar den hem vinsten av årets slöjdigaste alster. Att sticka en hel kofta av egenspunnet garn var verkligen en slöjddröm som gick i uppfyllelse.




I december gjorde jag denna peppiga och kitchiga julkulekrans (som jag borde ta ner från ytterdörren eftersom julen officiellt är slut) och ett par julstrumpor till min kusins små barn.


5 kommentarer :

  1. Wow, så många underbart vackra saker du gjort. Särskilt paren med vantar!

    SvaraRadera
  2. Härligt, du är så mångkunnig :)

    SvaraRadera
  3. Mycket fint har du gjort under året - och vad roligt att din slöjd kommer andra till glädje genom att du ger bort det du gjort.

    SvaraRadera
  4. das ist eine schöne Idee ,die Arbeiten des vergangenen Jahres zu zeigen, so schön vielseitig und leuchtend schönes farbenfrohes! danke..mange tak! liebe Grüße wiebke ,ich veröffentliche unter wordpress ( https://verwebt.wordpress.com/

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.