:: marsman med rosa tigrar och en harlekin ::

marsma med yllebroderi

Marsma är en sypåse där man förvarar sygrejer som nålar, sax, trådrullar och annat oumbärligt som en alltiallo-handarbetare kan tänkas behöva. Broderiet till den här marsman började jag på i juni när jag en dag plötsligt inte hade något handarbete att ha med mig på den dagliga pendlingen.
 marsma med yllebroderi

Marsman är större än den förra, vilket verkligen behövs eftersom den förra alltid svämmade över av alla trådrullar och plåtburkar för nålar och bivaxet. 

marsma med yllebroderi

Rosa tigrar och en rosa flamingo. Kantbandet är marimekko-tyg från ett loppisfynd för länge sedan.

marsma med yllebroderi

Den är liksom inte välkomponerad i form och färg eftersom den är broderad med restgarner och motiven har växt fram efterhand. Oftast strävar jag efter att allt ska passa ihop men det sket jag i nu. Befriande roligt!När jag broderar och får en garntåt över sparas den i en liten plåtburk. Plåtburken har länge varit överfylld så till detta broderiet använde jag upp de där små restgarnerna. 

marsma med yllebroderi

Den första tigern tyckte jag var helknäpp med konstiga proportioner men efter överväldigande peppiga kommentarer om den på instagram (där heter jag @elinjantze) fortsatte jag glatt med nästa, och nu är jag helnöjd.

insida på marsma

marsma med yllebroderi

marsma med yllebroderi

Trogna läsare kanske minns ni att jag 2014 broderade en harlekinmarsma till Tant Kofta. Sedan dess har det motivet funnits i bakhuvudet men jag har inte hittat någon passande kudde att brodera det på.

marsma med yllebroderi

Marsman stängs genom att vika ihop den och sedan snurra snöre runt.

marsma med yllebroderi

1 kommentar :

  1. Den är helt underbar i komposition och färgval tycker jag.
    /Lena

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.