korsstygn på stramalj ... uppföljning II



Nu har det gått alldeles för lång tid sedan jag skrev ett inlägg om något textilt som jag själv skapat. Men nu äntligen kan jag visa upp något. Detta är uppföljning nr II på mitt pågående stramaljbroderi-projekt. Rut- och cirkelmönstret i bakgrunden kommer som jag berättat tidigare är ett mönster medan de röda och lila bladen är mitt egna påfund. Redan nu vet jag att garnet inte kommer att räcka, suck, så jag får beställa mer från Hemslöjden där jag (eller snarare min mamma) köpt det. Det är bara att skicka en lagom lång garnbit till dem så skickar de hem garn till en.

3 kommentarer :

  1. Hej Elin!
    Så läckert ditt broderi blir. Särskilt de röda löven riktigt lyser mot bakgrunden. Coolt!

    Jo, det är skönt att ha verkstan klar. Idag har jag drejat två skålar. Ovant att sitta på nytt ställe, men jag vänjer mej nog.

    Leror har vi några olika.
    Jag använder gulbrännande, grå, vit med lavaprick (snygg att glasera med matt svart - så blir lavafläckarna silvriga!) och svart lera. Nydrejat gör jag lite olika. Sånt som ska beskickas lägger jag plastpåse löst uppifrån och nerom. Håller med om att det lätt blir märken - men de brukar gå bort med en fuktig svamp sedan. Muggar drejar jag med sken och avdrejningsjärn så att jag inte behöver beskicka sedan, bara torka av dem med en svamp i och runt botten när de torkat till. Så dem ställer jag bara på tork direkt.
    Vi har inte så varmt i verkstan nu heller, så det gör också att det inte torkar så fort.

    Fortfarande ingen elektriker i sikte *suck*

    Kram
    MiA

    SvaraRadera
  2. Så fint. När jag köper ny soffa, i mitt nya hus, så ska jag brodera kuddar också.

    SvaraRadera
  3. Gillar verkligen både mönstret och färgerna!

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.