Quiltat eller tråcklat





Nu är det dags att komma ikapp med att visa upp sådant som pågått när datorn varit avstängd de senaste veckorna under julklappspyssel och annat stök. Först ut är systers julklapp; en lapptäckeskudde som jag sytt tråckelstygn. Inget som kräver någon teknisk färdighet men som blir mycket snyggt om jag får säga det själv. Tyget blir helt förvandlat och får en helt fantastisk struktur. Förebilden är AnnaO och före-bilden finns här.

Tyg: örngott från min systers barnörngott, gardin från mammas barndomshem, loppis, mammas tygförråd och nytt elefanttyg från Stoff och Stil.
Garn: DMC-garn (tvåtrådigt - inte sextrådigt)



Både bror och kusin förlänades varsin broderad bonad. Jag gick och fnulade under några veckor på vad budskapet skulle bli och som så ofta hittade jag inspiration på en blogg vars namn fallit ur minnet. Bonaderna ramades in i begagnade ramar. Prislappen för materialet för den inramade bonaden blir nästan pinsamt lågt med broderigarnerna inhandlade på loppis för åratals sedan och tyget från en gammal duk, även det begagnat.

Mönster: Free pattern library via Mönsterarkivet. Texten skrevs i textgeneratorn i StichPoint.

13 kommentarer :

  1. Ha, ha, ha!!! Cool bonad!! Vill också ha en sån :-)

    (jättefin elefantkudde också...)

    SvaraRadera
  2. Fantastisk bonad! Och var stolt övar att du shoppat billigt (och miljövänligt) på loppis, tänk på vad du lagt ner i tid, så blir det vips en väldigt dyr present.

    SvaraRadera
  3. häftig, bonaden är bara för bra....

    SvaraRadera
  4. Den där kudden är min, bara min så det så!

    SvaraRadera
  5. Stående ovationer!
    En sån kudde skulle då iaf jag bli överlycklig över - och bonaderna! Klockrent med ny text i gammal stil i gammal ram. Lite kamouflerat nästan?

    SvaraRadera
  6. Det var en fin och rolig bonad! :)

    SvaraRadera
  7. nästa gång du kommer till mig har jag gjort en likadan (fast aldrig lika snygg)! grym bonad

    SvaraRadera
  8. Galet rolig bonad! Och kudden är supersnygg, vilket jobb med alla stygnen! Påminner om japanska sashikobroderier som är apsnyggt!

    SvaraRadera
  9. Härligt ordspråk, det är lite Fuldesign över det (kan det var deras blogg du inspirerats av?).

    SvaraRadera
  10. Tack till er alla för fina kommentarer.

    Räven o Räkan: Jag är ett stort fan av Fuldesign. Jag ville göra "regelbunden avföring är bästa huvudkudden" till min bror, men jag rådfrågade hans fru först och hon tyckte att den var i grövsta laget, och så hittade jag detta ordspråket, det var liksom givet att det skulle bli en så!

    SvaraRadera
  11. Vilken fantastisk bonad, blir du ledsen om jag snor vidare idén?

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.