med yxa och kniv / with axe and knife

flisor  yxa ben

Förra helgen jobbade jag på min blivande täljhäst. Nåja, jag har inte kommit så värst långt än. Det vanligaste är att tälja i färsk trä, tex björk, det är absolut skönast och enklaste, men jag körde på devisen “jag tager vad jag haver” och använder torkad alm. Jävligt hårt att arbeta i! Men med yxa och kniv istället för med nål och tråd så kan jag stolt presentera att jag har fyra ben klara.

pilfink

Jag försökte också mig på att fotografera fågel. Det var minsann inte det lättaste det heller. Men jag fick några nästan skarpa foton.

Last weekend I worked on my shaving horse to be. The most common thing to do is to carve in fresh wood, eg. birch, it’s comfortable and easy, but I simply used what I had nearby – dry elm tree. It’s fucking tough material to work with! But after hard work with axe and knife instead of with needle and thread (the name of my blog) I proudly present four finished legs.

I also tried the art of taking photos of birds. And that my friends was much more difficult than i thought. But I managed to take a couple almost good ones.

4 kommentarer :

  1. Vad härligt med "tälgspånen"!

    SvaraRadera
  2. Starkt jobbat, och jag kan gissa du har en del värk i nävarna nu.
    /Lina

    SvaraRadera
  3. Så duktig du är! Tälja och snickra är en dröm jag har, men det slutar mest bara med tyg och garn, nål och tråd:)

    SvaraRadera
  4. Tack tack. Nej inte så mycket värk i armen. Men jag jobbade med en alldeles nyslipad yxa, däremot två blåsor i händerna :)

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.