:: prickstegar ::

prickstegen

prickstegen

Vantarna som jag började på under kursen är klara, och jag måste säga att orange och rött blev väldigt fint i hop. Särskilt när man ser de starkt lysande färgerna mot mars månads trista brungråa färger. Trots solskenet är det ganska kyligt ute så man behöver verkligen vantar. Nu när våren tar greppet om vädret verkar det nästan som att folk tappar mer vantar än när det är som kallast. Vantarna som jag hängde upp förra året lever och frodas. De lever sitt eget liv nu med gummistövlar och till och med en tröja. Mina nystickade vantar fick dock bara provhänga en stund under fotograferingen, sen fick de åka på mina händer igen.

bortglömda vantar

prickstege

Mönstret heter prickstege. Det är ju faktiskt små prickstegar!

Mönster: Prickstege ur Sticka flerfärgsstickning med lyfta maskor av Madelaine Jansson och Lotta Bengtson
Stickor: 3mm
Garn: 2-trådigt ullgarn, restgarner

11 kommentarer :

  1. Gu' så läckra vantarna blev! Härlig färgkombination. Nämen oj hänger det strecket kvar? Kul!!

    SvaraRadera
  2. Jättefina blev de! Kul att vantstrecket hänger i också!

    SvaraRadera
  3. De ser jättefina och glada ut! Och vantstrecket... ett koncept som borde spridas lite över landet! Vet du om det finns på fler ställen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju själv gjort ett i uppsala, lund och stockholm :)

      Den i Uppsala satt kvar i flera år vet jag, dessutom var det någon som fotograferade den och skickade in till Namn och Nytt i DN. Sen var det en kvinna som läste om det i DN och gjorde ett eget streck och skickade in en bild på sitt streck i N&N. Kanske finns det fler som jag inte känner till.

      Radera
  4. Jättefina! Verkligen fint med rött och orange ihop i det mönstret!

    SvaraRadera
  5. Helfina, jag älskar sådana starka färger!

    SvaraRadera
  6. Fina och färgglada! Tänkte ju just att inte lämnar du väl dem där på strecket, men såg sedan att de bara fick finhänga en stund.

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga energi-vantar!

    Så roligt att vant-samlingen hålls vid liv! Hoppas den hjälper stackars enlingar att återfå sin borttappade partner. Fö förstår jag helt att det är nu på våren när det börjar vara varmt som vantar kommer på avigvägar. Samma som att det är när solen skiner som paraplyn glöms kvar, eller sandaler när det är riktgit varmt ute. ;)

    SvaraRadera
  8. Åh, så fina de blev! Jag har inte gjort något mer än grytlappen första veckan efter. Skärpning, för det var ju kul.
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var himla kul! Hur gjorde du med dina grytlappar; har de en avigsida eller har du stickat dubbelt, alternativ sytt på tyg på avigsidan?

      Radera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.