:: fläta korg ::

remsor

 Ifall ni blir lika sugna på att fläta korgar som jag får ni här en puff i korgens riktning.

1. När man flätar i papper är det bra att vika pappret dubbelt eller fyrdubbelt för att få tillräckligt mycket stabilitet i korgen. Klipp remsor och vik på mitten (för dubbelt papper) och vik in kanterna mot mitten igen (för fyrdubbelt papper). I korgarna som jag flätat så är remsorna mellan 1-2 cm breda. Det är viktigt att vara noga när man klipper och viker remsorna eftersom noggrannhet gör flätningen lättare. 

2. Nästa steg är att fläta botten. Nu kommer det klurigaste steget att förklara i ord. När botten är lagom stor viker du ett litet veck mellan remsorna i mitten på ena sidan. Vecket blir korgens hörn. Genom det här vecket kan du nu börja fläta remsorna uppåt.

3. När korgen är lagom hög gör du piggarna och flätar ner remsorna tillbaka ner, antingen på utsidan eller insidan. Ju längre remsorna flätas tillbaka ner desto stabilare blir korgen. 

4. Blanda lika delar vatten och trälim (ungefär) och pensla korgen för att göra den stabil.

botten

botten

 piggar

piggar

färdig korg

13 kommentarer :

  1. What a brilliant idea! Now I know why I've kept all those old maps all these years.... Can I pin this please?

    SvaraRadera
  2. Wow, det blir extra cool att fläta med kartor! Måste slakta någon gammal kartbok. Själv har jag samlat in kaffepåsar på jobbet som jag flätat av.

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Jag fattar inte riktigt det där med hörnen utifrån din beskrivning, men jag vet att det finns gott om videobeskrivningar på Youtube för dem som i likhet med mig är lite tröga. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du, jag fattade inte heller hur man skulle göra utan testade mig fram. Youtube är guld, håller med, men jag tänkte inte ens på att man kunde söka där

      Radera
  4. Jättesnyggt!! Nu jiddrans måste jag komma ihåg en bok jag lovat dig kom jag just nu på!!
    Samt ta kopior från mina "näverböcker" så kan du testa att fläta andra grejer :-))

    SvaraRadera
  5. Så fina. Blir sugen att prova. Har jag tålamod?

    SvaraRadera
  6. Kul! Det måste jag pröva! Och vilket bra sätt att ta tillvara gamla omoderna kartböcker på.

    SvaraRadera
  7. wow! va snyggt! Det här måste jag ju testa! :)

    SvaraRadera
  8. Jättefint. Måste testas. :)

    SvaraRadera
  9. Jättefint. Måste testas. :)

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.