:: täljhästen ::

DSC03140

Kursen på Nääs var en täljhäst-kurs, en kurs i att bygga täljhäst. Va? Jo jag säger då det, ja. Visst håller jag då och då i både såg och hammare, men att stå vid en snickarbänk har jag inte gjort sen jag gick i högstadiet i slutet av nittiotalet. Fasen vad roligt det är! Vår kursledare Knut Østgård (medförfattare till Slöjden börjar i Skogen) kom med en massa bra lärdomar under kursen gång så utöver själva slutprodukten är jag också en massa kunskap rikare.

DSC03157

Älskar hyvelspån!!

DSC03162


DSC03171 

DSC03205

Slöjdsalen i sig är helt underbar. Stora fönster på bägge sidor ger ett härligt ljus så här i slutet på vintern. Väggarna pryds av gamla verktyg och klokskaper och tips om de bästa arbetsställningarna. Grundaren Otto Salomon var själv dålig i ryggen och var därför väldigt mån om att den korrekta kroppshållning  skulle följas, annars kunde man få både sned rygg och sneda ben, vilket också skulle illustreras så klart. Inget går upp mot avskräckande exempel. Finfina tips som man bör följa även idag.

Arbetsställning vid täljning

skräckexemplet

min täljhäst

Nu har jag lärt mig principen i hur man bygger en täljhäst. Eftersom kursen bara varade i två och en halv dag så blev det till att bygga den av plankor från brädgården. Jag tänker måla den i en grann färg så att den passar in i min lilla etta här i Stockholm. Någon sommar i framtiden ska jag bygga en täljhäst till som får bo i stugan, då ska jag börja från början med att hugga ner en björk. 

Summa sumarum, en riktigt härlig kurshelg. Jag har anmält mig till en kurs i tampade näverburkar i höst och jag hoppas innerligt att det inte kommer något i vägen för att gå på den.

Ps. nu saknas bara en bandkniv, så om du har en som ligger och skräpar hemma så är jag helt klart intresserad!

Täljhästar

11 kommentarer :

  1. Kul med kurs! Du hinner så mycket roligt!

    SvaraRadera
  2. Men jösses åkte du iväg och snickrade en täljhäst ? Helt fantastisk. Det måste varit jättekul. Var det svårt att få med den hem ?

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Jag bodde på Vänhem, det gula huset med de två utbyggda danssalarna. Har du bott där med

      Radera
    2. Nej, jag bor i Tollered, alltså i samhället där Nääs fabriker låg. På gångavstånd alltså, var lite nyfiken bara :)

      Radera
  4. En täljhäst står på min "ska göra-lista". Kanske måste jag iväg på en kurs för att få ändan ur vagnen. Näs verkar vara en vacker plats.

    SvaraRadera
  5. Grattis till ny kunskap! Vad roligt det låter att ha en täljhäst som man har byggt själv.

    SvaraRadera
  6. Haha, vad trött jag blir på mig själv. När jag först läste "täljhäst" tänkte jag mig att du skulle tälja gubbar som Emil i snickarbon.
    Det lät i och för sig ganska ljuvligt fint och långt ifrån den moderna hetsigheten att ägna en hel kurs åt att karva en ponny ur en klabbe.

    SvaraRadera
  7. Vad kul och herre min je vilken underbar slöjdsal!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helt fantastisk, och mycket härligare i verkligheten än på bild

      Radera
  8. Där är den ju! Så fin. Ja jag "förhörde" dig nog senast för jag var så nyfiken på hur det gick. Som sagt min sambo sågade ner träd på gården i norr och snickrade en sådan. Strongt gjort av honom som aldrig tidigare snickrat och täljt.
    En så underbar miljö det är där. Någon gång ska jag dit på kurs, men då får jag nog inte tala om för brorsdottern att jag ska vara där, för då blir hon besviken att jag inte bor hos henne :-)

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.