:: jorden ::

jordglob

Jag glömde i vanlig ordning bort Earth Hour i lördags. Faktiskt råkade jag göra precis tvärtom eftersom mina föräldrar kom på besök i helgen och hade med sig jordgloben i glas som jag ärvt efter farmor (samma farmor med trosorna från Östtyskland). Glödlampan var trasig och stickkontakten var ojordad men när de båda sakerna var åtgärdade så fick jordgloben stå och lysa hela kvällen. Otroligt mysigt och stämningsfullt på alla sätt, fast lite knasigt att har jordgloben tänd just den kvällen när hela jorden skulle vara släkt.

jordglob

4 kommentarer :

  1. Haha, ja, lite knasigt är det ju, men å andra sidan är det ju viktigare att man försöker tänka på att släcka så mycket som möjligt till vardags, än att man gör det just under earth hour. Själv höll jag på att ta hand om blöt tvätt just då, eftersom min tvättstuga har earth hour från typ 20.45 varje kväll. Lite svårt att hänga tvätt i mörkret, så jag fick tumma lite på det.
    Noterade f ö att många fotade sina tända ljus och lade ut på fb under earth hour, vilket jag störde mig en smula på eftersom det i min värld innefattar att all elektronik är avstängd den timmen, även dator/smartphone. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, det är faktiskt precis som 8 mars, knappast något att fira, för det borde inte behövas finnas en sådan dag.

      Jo, nog borde smartphones också vara avstängda, men det är kanske att sträcka sig lite för långt för den moderna människan... :-)

      Radera
  2. Ja, lite knasigt. Blev som en egen tolkning av Earth Hour =)Tycker också att man behöver tänka på att släcka ner alltid och inte bara en timma en lördag om året. men själva manifestationen handlar väl lite om det, att se effekten av att vi gör det. HAde dock min smartphone igång, den var ju inte i väggen just då =)Är ju som en napp den där telefonen, svår att släcka, men tänkte att det kanske kunde påminna någon annan om att släcka om de tittade på Instagram just då.

    SvaraRadera
  3. Fint arv efter farmorn! Mysigt med en jordglob!

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.