:: bandgrindskaféet ::


brickväv

Ett kafé för varje slöjdteknik, det hade väl varit najs. När jag frågade Broderikafégänget om de ville träffas en kväll eller två för att lära varandra bandväva så var det många som ropade JA! En i gänget hade vävt mycket band i sina dar, fast det var länge sen, några andra hade vävt mycket i vävstol, provat på brickväv och resten var av sorten vill-prova-på-allt. Eftersom jag sedan i våras är med i styrelsen på Stockholms läns hemslöjd så fick vi låna Hemslöjdens lokal, jättebra ju.


Vi hjälps åt

min taffliga väv


Så fint att kunna hjälpas åt och lära sig tillsammans, mycket roligare än att klura hemma. Ganska många svordomar senare och med varandra och böcker till hjälp så varpade vi och satte upp vävarna i bandgrindar. Särskilt snyggt blev det kanske inte, men ack så nöjd ändå.

Boken Folkliga Band som Matilda hade med sig dreglade vi över. Den skulle jag gärna lägga band på. Hoho. 

Fler bilder hittar du hos Maria som var med och vävde.

4 kommentarer :

  1. Vad kul! Jag ska väva band på tisdag :)

    SvaraRadera
  2. OOhh har alltid velat prova detta , köpte t.o.m brickor och nån slags hållare men sen tog det stopp liksom.Ser så fint ut och skulle vara roligt att pryda nåt man knåpat ihop med egna band.

    SvaraRadera
  3. Ytterligare en teknik som verkar kul. Man kan ju bli tokig för mindre...skulle vilja hinna allt!

    SvaraRadera
  4. Härligt att kunna hjälpas åt och lära av varandra!

    Den där bandvävningen med små brickor/kort är verkligen ett mysterium för mig... kke ngt att sätta tänderna i längre fram i livet?

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.