:: ett nytt yllebroderi ::

mönster yllebroderi

Semestern är igång. Den drog igång för fullt i torsdags med att en jobbarkompis och jag spontant åkte på Island in the Sun-festivalen på Jurmo på Åland. Det var mitt första besök på Åland. Fruktansvärt fint där i skärgården och en så himla bra start på semestern. Från och med nu har jag inte så mycket inplanerat utöver att bara vara, handarbeta och njuta av sommarstockholm. Jobb och deadlines, fältarbete i Abisko och sommaren har visst kommit före bloggen i några veckor. Bara tanken på att föra över foton från kameran har tillhört morgondagen.


mönster yllebroderi

Nu i sommar har jag skapat mig några projekt, bland annat det sexkantiga lapptäcket, men det har inte ersatt behovet av att ha ett stort yllebroderibroderi. Det är ett projekt som jag velat starta i några månaders tid nu, men jag har inte kommit till skott eftersom jag behöver lugn och tid för att ens sätta mig ner och rita mönster. För en - två veckor sedan skrev jag ut inspirationsbilder från Kulturens och Digitalt museums databaser. Det fanns också en tanke på att jag ville arbeta vidare med fåglarna från fågeldynan. Igår morse satte jag mig ner med en stor kopp kaffe och skisspennan i högsta hugg. Det tog inte mer en tre-fyra timmar från att jag började rita tills jag överfört mönstret på arkitektpappret som jag använder att trycka med. Snacka om flow, helt underbart! Mönstret och motiv känns spretiga men ändå sammanhängande. Målet var också att täcka så stora ytor som möjligt så att den ska ge ett kompakt intryck eftersom jag tycker om den stilen på gamla yllebroderier.

Oj vad taggad jag är på att börja brodera!


mönster yllebroderi

mönster yllebroderi



7 kommentarer :

  1. Kommer att bli jättefin! Gillar verkligen fåglarna i mitten.

    SvaraRadera
  2. Det ska bli spännande att följa det där broderiet!
    Visst är det underbart med flow...
    Ullemor

    SvaraRadera
  3. oj oj vilket jobb och vilken känsla det måste varit när det ramlade på plats. Jag tycker verkligen det är ett vackert mönster du skapat. Lycka till med fortsättningen. /Meta

    SvaraRadera
  4. Jisses så snyggt detta kommer att bli! Kanske får man titta på det på brodericaféet ;-))
    Ha en skön semester!

    SvaraRadera
  5. Bedårande sött broderi!

    SvaraRadera
  6. Kommer ju bli hur bra som helst! :)

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt mönster! Ska bli jätteroligt att få följa!

    Kan verkligen känna igen mig i det där suget efter att komma igång med ett projekt, och ron när man får sätta sig ned med pennan/stickorna/saxen och starta igång!

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.