:: båda har strumpor men ingen har skor ::


raggsockor

Någon gång i mitten på maj stickade jag klart ett par restgarnssockor, som jag fortfarande inte fäst trådarna på. Det blir en hel massa trådar när man stickar med restgarner. Sån tur är så syns ju inte trådändarna, så jag kan lugnt blogga om dem utan att mitt ofullständiga arbete syns. Mönstret är det vanliga bassockomönstret som jag alltid kör med och garnet är en salig blandning av melerade garnet, Fabel och några andra. För några år sen stickade jag flera par melerade sockor, men nu har jag liksom lessnat lite på de självrandande och försökte bli av med restgarnerna. Några små nystan tog slut, men det är fortfarande en del kvar. Sockorna är stickade med två färger parallellt, när ett nystan tog slut så fick ett annat ta vid. Och så fortsatte det tills raggisarna var färdigstickade. En härligt galen blandning.

raggsockor

I morse blev mina Socks on a plane-raggisar färdiga. Jag började sticka på dem i Portugal och de som följer mig på instagram har sett dem där både en och två gånger. Garnet kommer från en sockblank som jag fick i bytet med Tant Kofta och som hon har färgat. Jag älskar hur färgen skiftar från mossigaste mossgröna till himmelblåaste himmelsblå. Den lila flätan i kombination med det fina garnet gör att ett par vanliga raggsockor plötsligt känns ovanligt fina och lyxiga. Avmaskningen är stretchig, och det var verkligen bra (och enkelt) att lära sig eftersom tå-upp-raggisar är en ny favorit.

Mönster: Mitt eget bassockmönster och Socks on a plane
Stickor: 2,5 mm
Garn: Restgarn och sockblank från Tant Kofta


raggsockor
raggsockor
raggsockor
raggsockor

raggsockor

4 kommentarer :

  1. Helt underbara sockor. Nu fick jag äntligen tillbaka lusten att sticka sådana..

    SvaraRadera
  2. Coola raggisar! Båda paren är fina, men just nu när det är 30 grader varmt i Halmstad där jag bor upplever jag de blå-gröna som coola.

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.