:: den rastlösa kreativiteten eller ett nytt broderi blir till ::

rita mönster

Den rastlösa kreativiteten. Den kreativa rastlösheten. Jag har under den senaste månaden försökt skära ner på antalet handarbetesprojekt eftersom det det kändes det blev för många efter alla julklappar och liknande. Under andra halvan av december och i hela januari har jag haft projekt göra-färdigt-innan-jag-börjar-på-något-nytt-stort-projekt. Jag lyckades inte riktigt hålla mig utan har både börjat spunna och virkat av mitt handspunna garn men på det stora hela har jag blivit klar med påfågelsdynan, den prickiga babykoftan, en korsstygnsbonad (kommer snart på bloggen) och flera julklappar. När alla projekt plötsligt var färdiga blev det väldigt tomt, men jag tänkte att det var skönt med en paus och att jag inte behövde dra igång nya aktiviteter direkt. Visst, det var skönt men bara ett tag sen började det klia i fingrarna och jag blev rastlös. I helgen satte jag mig och ritade ett nytt kolambroderi som ska bli indiska mönster i skånsk yllebroderitappning.

Min sjukgymnast sa något väldigt klokt en gång när jag berättade om allt mitt handarbete att - den dagen du slutar handarbeta, då vet du att något är fel. Jag tänker ibland på det hon sa, särskilt nu när jag är i slutet av min doktorandtid och har det stressigt på jobbet. Handarbetet fungerar som avkoppling, jovisst, men det är också mitt sätt att få utlopp för min kreativitet och om det inte finns tid och energi för handarbetet då är det ett tecken på att t.ex. jobbet tar för mycket energi.

rita mönster

yllebroderi

7 kommentarer :

  1. Hear, hear! /Slutskriver också avhandling

    Ps. Broderiet ser ut att bli fantastiskt!

    SvaraRadera
  2. Din sjukgymnast har rätt. I höstas handarbetade jag inte så mycket, och i efterhand kan jag se att jag inte mådde så bra den perioden. Så nu släpper jag inte handarbetandet. Och det där broderiet ser verkligen snyggt ut. Snart måste jag åka och köpa kläde så att jag kan dra igång det dör broderiprojektet som finns inuti mitt huvud.

    SvaraRadera
  3. Det låter som en mycket klok sjukgymnast och broderiet ser mycket spännande ut. =)

    SvaraRadera
  4. Men du! Jag bara döööör vad fint det kommer att bli. Jag har ärvt en gungstol som jag har gått och funderat på vad jag ska brodera för sittdyna till, antagligen är det bara att sätta igång och skapa ...du inspirerar mig :)

    SvaraRadera
  5. Vilken klok sjukgymnast! Och som vanligt ska det bli superspännande att se det färdiga resultatet :)

    SvaraRadera
  6. Helt fantastisk mönster har du ritat!

    SvaraRadera
  7. Det är klokt och viktigt att ta på allvar. Lätt att skjuta undan när en väl hamnar där.

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.