:: skinn- och lädersömnad ::


För två helger sedan gick Peter och jag på en skinn- och lädersömnadskurs på Slöjd Stockholm. Kursledaren som heter Johan Davidsson var superduktig och jag blev snabbt taggad på att sy allt möjligt. David hade jag träffat tidigare när han och några andra medeltidsinbitna höll i nålbindning och sländworkshops på Historiska museet.

På kursen jobbade vi med återvunnet skinn och spillbitar från gamla skinnjackor och liknande. Skinnindustrin är ett kapitel för sig när det kommer till miljöförstöring och extremt dåliga arbetsförhållanden så det känns minst sagt sympatiskt att jobba med återbrukat material.



Lustigt nog så visade Emma Frost en marsma på instagram som hon sytt av skinn precis innan jag skulle gå kursen. Instagram, bästa inspirationen! Jag visste jag direkt att det var en sådan jag skulle sy. På digitalmuseum hittade jag några fler inspirationsbilder på sypåsar i skinn som också fick följa med till kursen.


Insidan på marsman är vitt kläde, en röd bit kläde att fästa synålar på och en skinnbit att sätta skär-/skinnålarna på. Jag tycker det är så vackert med det bruna, lite blanka och skrynkliga skinnet mot den rejäla känslan som det vita klädet ger.


Medan jag fortfarande hade andan uppe efter kursen så fortsatte jag helgen därpå med lädersömnad. För något år sedan spanade jag in en liten läderlåda för rakgrejer av Kenton Sorenson Leather (varför ska läder vara ett manligt material?) på pinterest som jag tänkt på ända sedan dess. Den lilla lådan skulle passa perfekt som en verktygslåda för mina nya läderredskap och ett lagom svårt objekt att sy. 

verktygslåda i läder

Efter en del skissande, ritande och reviderande av mallar så kom jag äntligen igång att skära ut lädret och sy. Fyra sidosömmar, ett hål för gevärsknappen och så var den klar. En förmiddag tog arbetet.

verktygslåda i läder
 Obehandlad.

verktygslåda i läder

verktygslåda i läder

Behandlad. Insmord med vegetabilisk läderolja. Tyvärr syns inte skillnaden i färg och yta så bra på bilderna mot den röda bakgrunden men det är verkligen SÅ mycket snyggare med insmort läder. Funktionell och snygg!

Lädret är vegetabiliskt garvat getläder som är köpt på Slöjddetaljer. 

verktygslåda i läder

1 kommentar :

  1. Den lilla verktygslådan är SÅ snygg! Sen du instagrammade den är den fastetsad i mitt huvud så som din inspirationsbild var för dig. Får se vad jag i min tur gör av idén i framtiden! ;)

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.