:: prickiga och randiga djur och glada broderier ::

bältdjur Otomi

Sen jag blev klar med yllebroderiet förra veckan har jag startat upp inte mindre än två nya broderier. De pastelliga glassfärgerna på bältdjuret var inte alls mitt ursprungliga färgval men ganska ofta är färger som är snygga tillsammans när de ligger på bordet inte alls lika bra ihop som broderi. Det blev en del sprättande innan jag landade på denna färgkombo. När det gäller att kombinera färger måste man lita på sin magkänsla. Bäldjuren ska bli en broderad mössa, en favorit i repris från två år tillbaka när jag gjorde den prickigaste mössan i stan.

bältdjur Otomi

Illustration: Maja Sten
Under slutet på vintern hade Verum hälsoyoghurt en reklamkampanj och jag blev helt förälskad i motivet. Jag gjorde research på nätet och hittade att illustratören heter Maja Sten och hon har gjort massor med fint. För en vecka sedan bestämde jag mig för att fråga henne om jag fick använda reklamaffischerna och göra om dem till broderier. Och hon sa ja, tjoho!!


I onsdags kväll skred jag till verket med att rita av, för över mönster till ritfilm, pricka upp och slutligen trycka upp på tyget. I går morse fick jag äntligen sätta nålen i tyget. Förutom ett uppehåll mitt på dagen för en långpromenad och lunch med en kompis så broderade jag hela lördagen. Riktigt skoj och beroendeframkallande broderi, jag kunde inte lägga ifrån mig nålen utan ville hela tiden ta ett stygn till, bara ett stygn till.

Idag måste jag dock lägga ifrån mig nålen ett tag för att förbereda kursen i Skånskt yllebroderi på Hemslöjden i Linköping nästa helg, och för att skriva vidare på en artikel om mitt broderi och bloggande som iHanna bett mig skriva för Broderiakademin.  Har du några frågor eller tankar kring sånt lämna då gärna en kommentar!

Lodjur. Illustration av Maja Sten blir till yllebroderi av mig

1 kommentar :

  1. Du är ju en mästare på att lägga stygnet rätt. Och så kul att få läsa om dig i broderiakademins tidning.

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.