:: valka nålbunda vantar och rita mönster ::

nålbundna vantar

I går kväll tog jag fram farmors gamla tvättbräda och valkade de nålbunda vantarna. Efter drygt 24 timmar är de fortfarande fuktiga, långsamtorkande ull!  

nålbundna vantar
nålbundna vantar

Valkningen gick snabbare än vad jag hade tänkt mig och vips hade de krympt till lagom storlek. Jag sköljde dem noggrant och lät dem ligga i vatten med en skvätt ättika för att neutralisera och ta bort den sista såpan som är så svår att skölja bort helt. Sen kramade jag ur dem och tog bort det blöta genom att rulla in dem i en frottéhandduk. Eftersom de var precis lagom nu ville jag inte att de skulle dra ihop sig medan de torkade så jag hade dem på mig någon timme på kvällen medan jag låg och kollade på tv. De formade sig perfekt runt handen.

Den valkade ytan är jättesvår att fånga på bild särskilt med med släpande kvälljuset inomhus. Garnet är så luddigt och det bildas konstiga skuggor.

nålbundna vantar

Nog för att det är roligt att nålbinda men det är trots allt broderiet jag vill komma åt. Ikväll ritade jag mönstret som vantarna ska få. Den här biten av skaparprocessen gillar jag verkligen! Inspirationen kommer från broderade vantar på Digitalt Museum. Riktigt nöjd blev jag! Det återstår att se hur lika broderiet kommer vara ritningen eftersom jag kommer frihandsbrodera eftersom det är så svårt att föra över mönster på den ojämna ytan (läs mer om det på mina första broderade vantar)  

blommor från mina odlingslådor
Blommor från mina odlingslådor. Älskar kryddtagetes, den luktar ljuvligt!
I veckan köpte jag ett makroobjektiv, det har jag längtat efter i flera år så jag var bara tvungen att testa det på allt möjligt. 

nålbundna vantar

Charmigt knasiga tummar. 

nålbundna vantar
nålbundna vantar

 Luddiga, mjuka, lite kliiga och rejäla på samma gång.

nålbundna vantar

nålbundna vantar

2 kommentarer :

  1. Ska bli kul att se dem med broderi på också! :)

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är!! Har provat att nålbinda flera ggr men har tyvärr alltid fått ge upp:( Ska i alla fall bli spännande att se broderiet sen, blir säkert jättefint!!

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.