:: vardagslunk och stickboksbonanza ::


Smekmånaderna på mitt nya jobb är över och hösten har redan innehållit flera resor utöver min dagliga 3-timmarpendling, en massa nya arbetsmoment, ansvar, klurigheter och roligheter. Jag vill inget hellre än att starta upp ett nytt stort broderiprojekt men för att göra det så behöver jag en helt ledig helg när jag inte är trött och det händer tyvärr inte så ofta. Att skapa och vara kreativ när jag är trött funkar helt enkelt inte för mig, det märktes inte minst när jag gjorde mönstret till rosenvantarna. För ganska många veckor sen ritade jag upp ett nytt Verum-broderi och igår kom jag äntligen till skott att föra över mönstret till tyget, men mer om det i ett eget inlägg.


Som pepp i höstmörkret äter jag mina egenodlade och gudomligt goda tomater. Försöker återuppliva basilika odlingen. Rötter lyckades jag få på första omgången som klipptes av och sattes i vatten, men sen möglade alltsammans när de blivit planterade och fick stå med en genomskinlig plastpåse över. Nåja, det är bara att inse att odlingssäsongen är över för basilikans del. Efter 4 månader som kattägare är vi fortfarande nykära i vår lilla men stora Ghibli. Vi curlar honom med att bygga labyrinter av mattor och ställer fram stolen för att han ska kunna sitta med vid matbordet och hålla oss sällskap. Otroligt mysigt!


Tantulltuss sockbok och Erika Åbergs nya bok Sticka vantar, sockor och lite till

Under hösten har det släppts två superfina nya stickböcker, det tror jag knappast någon stickare som har instagram har missat. Båda böckerna innehåller mönster med flerfärgsstickning men trots det så är de väldigt olika varandra. Tantulltuss bok är som en smällkaramell som är sprängfylld med färgglada karameller och jag längtar efter syfestivalen om två veckor så att jag ska kunna köpa materialkit med specialfärgat garn från Tant Kofta. Boken kan köpas från Tantulltuss.se.

Tantulltuss sockbok

Erika Åbergs bok Sticka vantar, sockor och lite till hade boksläpp på Svensk Hemslöjd i Stockholm och det var stort kalas som jag så klart inte missade. Utöver författaren själv deltog Anna/Dandelion Yarns, Petra/Magasin Duett och Lotta Blom/Tant Kofta eftersom de handfärgat och satt ihop speciella materialkit anpassade just för mönstren i boken. Svensk Hemslöjd gör alltid så himla fina tillställningar att jag gärna skulle gå på dem allesammans. 

Erika Åbergs nya bok Sticka vantar, sockor och lite till

Jag är väldigt sugen på att sticka vantarna med blommor på bilden ovan. Men på boksläppskalaset köpte ett materialkit från Tant Kofta för mönstret Kråke eftersom jag var väldigt nyfiken på hennes nya spelsaukamgarn. Under veckan har det påbörjats som min pendelstickning och jag gillar både mönster och garn starkt. Garnet är lite rivigt precis som jag gillar och samtidigt mjukt och smidigt. Toppen helt enkelt!

Materialkit från Tant Kofta för mönstret Kråke

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.