:: Glad advent och kul julkulekrans ::

julkrans delux När första advent infann sig redan i november var jag helt oförberedd och hade noll känsla för att julen var i antågande. På något sätt hade jag nollställt julstämningen eftersom mataffärerna sålt julmust och julpynt under halva hösten.  

julkrans delux

För att komma i rätt stämning bestämde jag att det var dags att göra en julkrans delux med extra allt som jag länge varit sugen på. Både Tyg och otyg och Kurbits-Frida har gjort kransar som jag sneglat på under flera jular.

julkrans delux

Jag gick till Myrorna på en lunchrast och köpte upp hela lagret av julkulor och på vägen hem från jobbet tog jag en tur in på Clas Ohlson och köpte en limpistol, lite extra julgranskulor och glitter. Med tanke på hur billigt det är att köpa ny julgranskulor så hade det förmodligen varit billigare att bara köpa nytt pynt men det är roligt med variationen som jag fick till genom att köpa gammalt pynt i second hand-butik, plus att det självklart är bra med återbruk.

julkrans delux

Stommen är en tvinnad najtråd som lindats med tygtrasor och sedan glitter. En ögla av najtråden lät jag sticka ut för att ha som fäste för upphängning. Sen var det bara att tuta och köra med limpistolen. I början ruggade jag upp ytan på julkulorna med sandpapper men sen märkte jag att det varken gjorde till eller från så jag fortsatte utan sandpapper. Halvvägs såg kransen inte så vacker ut men ju mer jag öste på desto bättre blev den.

julkrans delux
Baksidan


julkrans delux

Sedan första veckan i december hänger kransen på dörren och gör mig glad varje gång jag kommer hem. Den inspirerade till och med vår grannes dotter att göra en julkulekrans till deras dörr.

Glad fjärde advent till er alla!

julkrans delux

5 kommentarer :

  1. Så fin! Jag har också velat göra en sån i flera år men kommer mig aldrig för... Tänkt att jag ska köpa krans-grunden men inte sett såna någonstans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt, köp på dig pynt när julen är över så har du till nästa år! Stommen gjorde jag själv av grov ståltråd/najtråd. Det var lättare att göra själv än att leta efter en i affären. Halmkransar som man har till grund i blomsterkransar kan man köpa hos florister men de kan nog vara lite för tjocka..

      Radera
  2. Fy faaan så fin!! Kitsch forever!

    SvaraRadera
  3. I love it ! : ) Happy Christmas dear friend x

    SvaraRadera
  4. Älskar en extremt överdådiga kransen! Jag gjorde själv en liknande för något år sedan men slängde den innan jul i år då flera kulor lossnat. Men givetvis borde jag öst på med mer istället. Glitter och glam istället för bara kulor. Jag fastnade lite i tänket där, ser jag nu.

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.