:: katt, hund och ko ::

broderad sypåse

En broderad present i form av en sypåse till mamma som nyligen fyllt år. För det är alltid roligare att packa sina sy- och stickgrejer i en rolig påse. Och påsar och förvaring kan man (nästan) aldrig få för många av även om man är vuxen och redan har allt.

broderad sypåse

Två broderier våtspändes samtidigt. Det högra broderiet ska bli en mössa så småningom.

stämplar och tyg

När mamma hälsade på för ett tag sedan så gjorde vi tygtryck med mina hemmagjorda stämplar. Hon tyckte att det var jätteroligt så jag bestämde mig för att göra några stämplar till henne. Stämplarna klipper och skärs ut i ett material som kallas softcut, som säljs i de flesta välsorterade hobby- och konstnärsbutiker. Billigt och drygt när man gör så små stämplar som jag. Sen sågar jag till en regel och limmar fast dem med superlim eller trälim.
 stämplar

Det är superskoj att trycka tyg och svårt att sluta i tid medan mönstret är lagom mycket färg och form, less is more liksom. Den här gången lyckades jag hejda mig själv i tid.

fodertyg med eget tryck

broderad sypåse

Gamla dragkedjor är så mycket snyggare än nya. Därför köper jag då och då på mig dragkedjor på loppis så att jag har ett lager hemma att välja bland. 

broderad sypåsebroderad sypåse

Nu ska ni få veta något jättesorgligt. Motivet på broderiet kommer från mammas liv. Kon - de bor granne med en kohage så korna är en del av vardag. Den lilla gröna figuren till höger på kon är deras nya lilla hund, en virvelvind som är en frisk fläkt och charmtroll. Till vänster på kons rygg står deras gamla katt som med åldern kom att se ut som en gammal samuraj. Det sorgliga är att samma dag som presenten postades blev föräldrarna tvungna att ta bort katten eftersom han blivit allvarligt sjuk på sistone, något som jag inte alls kände till när jag broderade. Nu är han i katthimlen och mamma fick honom förevigad på ett broderi.

broderad sypåse

4 kommentarer :

  1. Vilken härlig, underbar present - så personlig och full av historia. Den måste din mamma ha blivit väldigt glad för, tänker jag.

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart broderi! Hoppas din mamma blev glad för sypåsen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det vlev hon och hon invigde den när hon åkte på syjunta samma kväll

      Radera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.