:: recension - Sticka mönster ::

Sticka mönster av Ann-Mari Nilsson

Sticka mönster av Ann-Mari Nilsson är en ny stickbok från Hemslöjdens förlag som har boksläpp i september. Ännu en stickbok?!, tänker du kanske. Vad urskiljer denna stickbok från andra?

Sticka mönster av Ann-Mari Nilsson

Jo, det som är speciellt med boken är att den riktar sig till en van stickare som gillar att komponera ihop egna mönster. Det ingår förvisso några basmönster på vantar, mössa, slipover, väst och kofta men de är endast kort beskrivna och lämnar öppet för stickaren att sätta ihop egna mönster på plagg. Inget för nybörjaren med andra ord.

Sticka mönster av Ann-Mari Nilsson

Det finns tre kapitel som var och ett handlar om olika sätt att sticka mönster på; lyfta maskor, flerfärgsstickning och ytmönster.

Sticka mönster av Ann-Mari Nilsson

I världen av lyfta maskor finns det många vackra mönster att utforska. Jag har inte stickat lyfta maskor så många gånger men jag minns att det är lite klurigt att tänka om mönstret om det stickas runt eller fram och tillbaka. Här ger boken inte någon särskild hjälp men diagrammen är tydliga så det reder sig säkert.

Sticka mönster av Ann-Mari Nilsson

Granmönstret finns även med i en av hennes tidigare stickböcker och det är en favorit för mig i boken.

Sticka mönster av Ann-Mari Nilsson

Boken består till största delen av provlappar men i varje kapitel finns också fina bilder på uppstickade mössor, vantar och västar i de olika mönstren. Bokens fokus och styrka är alltså själva mönstren så tumkilar och liknande sticktekniker får man ta till andra stickböcker för att lägga till.

Sticka mönster av Ann-Mari Nilsson

Pärlan i boken måste nog sägas vara avsnittet om Fair Hälsing som är mönsterbårder med mönster från Hälsingland som samtidigt ger vibbar av Fair Isle-stickning. Fantastiskt fina mönster! I slutet av boken finns beskrivning på en baskofta med Fair Hälsing-möster som är hur läcker som helst! Själv har jag aldrig stickat tvåfärgsstickning på något så stort projekt men det ligger på att-göra-listan inom snar framtid för nu har jag stickat så många vantar att jag vill avancera.

Sticka mönster av Ann-Mari Nilsson

Ytmönster har jag inte heller stickat så många gångar. Någon enstaka babytröja och -kofta har jag använt det på. Det ger mycket effekt med enkla rapporter att memorera så jag kan absolut tänka mig att det är roligt att piffa till ett basmönster med ytstruktur.

Sticka mönster av Ann-Mari Nilsson

Jag fick feeling och la direkt upp till ett par vantar med den häftiga rutiga bården och granarna. Jag var jag lite för snabb i svängarna och hittade inte beskrivningen på rutorna i boken så jag hittade på ett eget sätt att sticka dem med lyfta maskor istället istället som beskrivningen i boken visar. Nåja, mina rutor ser inte ut som i boken men det gör ju inget. Restgarnvantar blev det eftersom jag jobbar på att sticka upp alla smånystan. 

2 kommentarer :

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.