:: broderad mössa med inspiration från centraleuropa ::

broderad mössa

Förbered dig på en fotokavalkad. En broderad mössa med mönster runt hela över praktiskt taget omöjlig att fota när det inte är någon människa i mössan.  För att kompensera har jag istället fotat mössan hängandes på min hand i tusen olika vinklar.

broderad mössa

Broderiet är inspirerade från olika centraleuropeiska folkloristiska mönsterskatter som jag hittat på pinterest. Det är inte helt enkelt att hitta ursprungen till pinterestbilder men jag tror att de bland annat är bulgariska och slovenska. Här ser man några vackra slovenska mönster. Många folkloriska mönster liknar varandra så det är inte helt lätt för mig som otränad på deras mönsterskatter att se skillnad mellan de olika länderna.

broderad mössa

Med mönstren framför mig i mobilen skissade jag fritt med vit gelpenna direkt på klädet. Lagom storlek på mössa är inte helt enkel att få till, gissningsvis är kommer den att passa en 0-1 åring.

broderad mössa
Mössan ovansida fram
Fodertyget tryckte jag själv med egentillverkade stämplar. Fodret skulle kunna vara lite mindre än tygstyckena i mössan, annars blir det lite bylsigt inuti. Det ska jag försöka att minnas till nästa mössa.

broderad mössa

Turligt nog fanns det ett kantband i bandlådan hemma som hade perfekt rosa nyans som matchar både fodertyget och garnet.

broderad mössa

Broderiet är gjort helt i färger som jag kände för och tycker är snygga ihop. Inte en tanke ägnade jag åt att den skulle passa en pojke eller flicka rent färgmässigt. Jag är jättenöjd med hur färgkompositionen blev mot det mörkröda klädet.

broderad mössa
Mössan ovanifrån

2 kommentarer :

  1. Lyckos det barn som får den :) vad tråkigt det skulle vara att slöjda och samtidigt ta hänsyn till könsnormer! ;)

    SvaraRadera
  2. Wow vilken häftig mössa! Jag hade ju gärna haft på mig en så fin mössa, så jag är väldigt avis på det barn som kommer få ha på sig den ^^

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.