:: restgarnsvanten skog ::

restgarnsvanten Skog

Tillåt mig att presentera tredje paret restgarnsvantar i mitt försök att använda upp alla små och lite större garnnystan. De två tidigare paren var lilla restgarnsrutan som Peter fick i våras och de gotländska viggvantarna som jag startade på med inspiration från ett avsnitt av Nördic knitting.

restgarnsvanten Skog

Mönstret heter Skog och kommer från boken Sticka mönster som jag recenserade för ett tag sedan. Stickningen var rolig och trots att jag inte riktigt memorerade mönstret fullt ut så flöt det på ganska bra. Eftersom jag har ett mål att bli bättre på detaljer och tekniker för stickning tog jag mig tiden att läsa på om uppläggningstekniker i Sticka - detaljer som gör skillnad. Där fick jag lära mig att kedjeuppläggning (som jag tidigare bara använt för att lägga upp maskor mitt i en stickning) är en rejäl uppläggning som funkar bra både till resår- och rätstickning.

restgarnsvanten Skog

Som jag beskrev redan i recensionen gick det lite väl hastigt när jag skulle lägga upp och inte hittade  beskrivningen på rutorna i boken. Jag hittade istället på ett eget sätt att sticka dem med lyfta maskor och så här i efterhand var det lika bra eftersom jag inte har en susning om hur man stickar tvåfärgsstickning med aviga maskor (som mudden egentligen skulle varit). Det låter ju fasligt krångligt även om jag själv inte testat.

restgarnsvanten Skog

Mönster: Skog från Sticka mönster av Ann-Mari Nilsson
Stickor: 2,5mm
Garn: blandad kvalitet 2-trådigt ullgarn, mest Kampes tror jag



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.