:: slakta en tröja - brodera vantar ::

slakta en tröja - brodera vantar

Det är en fantastisk känsla när en idé som grott inom mig i säkert två år äntligen är förverkligad. En slöjddream come true så att säga. Man kan ju undra varför det ska ta så orimligt lång tid att förverkliga en så enkel dröm som att slakta en gammal ylletröja, brodera på dem och sätta kavelfrans på.

Flammigheten på ena vanten i det mörkblå stickade tyget beror på att jag färgat det själv med indigo.

slakta en tröja - brodera vantar

Den randiga tröjan som fick bli insida på vantarna fick jag av Sjömans-Elin när jag på instagram beklagade mig över hur svårt det är att få tag på tröjor i 100% ull på second handbutiker. Väldigt trist att 99% av alla tröjor består av olika syntetblandningar. Elin hade en tröja som fått ett stort hål vid tvätt i maskin så hon donerade tröjan till mig, tusen tack för det!


Mönstret ritade kom till efter hand som jag broderade. Som vanligt har jag en fot i det förflutna när jag gör mina mönster. Den här gången inspirerades jag av muddar som jag sett på Digitalt museum, det outsinliga arkivet av inspiration.

slakta en tröja - brodera vantar

För att utmana mig själv är broderiet gjort enbart i den blå-gröna skalan.  Efter en hel del sprättande och byte av färger fick jag till en kombination och komposition som både är i harmoni, kontrast och ihopflytande. Den tovade tröjan i sig själv är en utmaning att brodera på eftersom det är svårt att rita upp mönster på den luddiga ytan. Man tvingas jobba med suddiga stödlinjer på fri hand.

slakta en tröja - brodera vantar

De flesta av färgerna i vantbroderiet är spelsaugarn från Rauma som jag köpt på Hemslöjden i Skåne. Glansen är något utöver det vanliga i dessa spelsaugarner, som ögongodis! Majoriteten av garnerna i min stash är Fårö och Brage av Borgs vävgarner men jag har köpt på mig mer och mer av spelsaugarnet när jag varit i butiken i Landskrona för det är så enormt vackert. 

slakta en tröja - brodera vantar

Vantmodellen är en klassisk vante som man ofta ser på gamla vantar. Jag utgick ifrån ett mönster från boken Varmt och stickat : vantar, mössor, sockor, sjalar, tröjor och lite spets, som jag sedan modifierade utifrån eget tycke. Vantarna blev lite väl långa så nästa par kommer bli kortare annars så är de förvånansvärt sköna och smidiga. Jag trodde att de skulle kännas klumpiga, de ser nämligen klumpiga ut utan handen instucken, men det är de inte. 

slakta en tröja - brodera vantar

Om du gillar processbilder finns de att kolla in på instagram under hashtaggen #slaktaentröja

slakta en tröja - brodera vantar

Det är tydligt att jag gillar den blågröna färgskalan när man ser skogvantarna och de broderade vantarna bredvid varandra. 

slakta en tröja - brodera vantar

2 kommentarer :

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.