:: hela hösten och halva vintern ::

Det är så många roliga grejer som hänt under hösten och vintern som jag inte hunnit blogga om. Hösten har varit fylld med både mycket slöjd men också full fart på mitt "daytime job" så att de mesta fotona hamnar på instagram istället för här på bloggen. Här kommer därför hösten och halva vintern som en snabbgenomgång.

I slutet av september gick Peter och jag en kurs i fiskskinnsgarvning på Östergötlands hemslöjd i Linköping. Kursen hölls av Linda Maasing och det var helt fantastiskt häftigt. Gillade mycket!

fiskskinn färgat med fläderbär av Linda Maasing




När september gick över i oktober fick jag besök av kompisarna Ida och Josefine och vi hade en grym slöjdhelg i Stockholm. Tryckte tyg på gatbrunnar, gick på museum, åt långfrukost, gjorde kavelfrans och mycket mer. Slöjd brings people together, så jäkla skoj!



I oktober gick jag även på kurs i påsöm för Anna-Karin Jobs Arnberg. På bilden ovan ser ni hennes fantastiska dräktjacka till dala-floda-dräkten som hon broderat. Med sig hade hon en hel samling gamla tvåändsstickade vantar med påsömsbroderier, den ena mer fantastisk än den andra. Gissa om det spädde på min slöjddröm att sticka och brodera tvåändsstickade vantar. Det var en väldigt rolig kurs men oj så ovant att brodera med mjukt fluffigt garn. Så mycket mer tillrättalagt och förutbestämt hur broderiet ska se ut jämfört med det skånska yllebroderiet.


Senare i oktober hängde jag en kväll bakom kulisserna på Historiska museet där Amica i Historical textiles visade originalen till de medeltida broderade guldskinnstäcken som vi har och håller på att återskapa. Det var en upplevelse utöver det vanliga! Det går inte att beskriva känslan av att se 500 år gamla broderier på nära håll. Man förstår så mycket mer i hur de jobbat när man kan studera detaljerna.


Sen fick min kompis barn och utöver den broderad mössan hon fick så sa jag att jag mer än gärna tog emot beställningar på stickat. När vinterkylan slog till önskade hon sig vantar och sockor. Efter inte så många sticktimmar blev resultatet blev en svensk flagga. Pyttesmå och söta! Sockorna är första tossan av Erika Åberg och vantarna är från Järbo.


I november sydde jag en leoparddräkt till min treårige brorson. Den blev ursöt och jag hoppas ta fler bilder när vi ses i jul. Treåringar brukar inte sitta stilla så värst länge så vi får se hur det går.

November förgylldes även av denna fantastiska keramik som keramikern Åsa Olofsson gjort. Älskar hennes formspråk med rejäla former, knasiga djur och färgerna. Jag åkte till hennes verkstad och fick en väldigt fin pratstund med Åsa. Så skoj att träffa folk på riktigt när eftersom jag följt henne länge på instagram.


I december täljde jag flugsvampar som blev årets tillskott till julpyntet tillsammans med lucian från Lisa Larsson som skymtar i bakgrunden.


Ghibli är antingen ute eller så sover han. Även han påverkas av mörker och kyla. Jag gillar vintern men jag gillar inte att konstant vara trött. 


 Nu har vi nått slutet av höstens och vinterns summering. Igår kväll maskade jag av den näverstickade sjalen i det egenspunna garnet. Den är stor, jättegosig och i femtio nyanser av grått så jag kommer matcha vintern väl. Mer bilder kommer!


Slutligen önskar jag er alla en riktigt GOD JUL!!

4 kommentarer :

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. I love your embroidery work

    greatings send you Conny

    SvaraRadera
  3. Happy New Year to you ! Beautiful shawl ...so nice !

    SvaraRadera
  4. Hallo, ik ben Nira. Na jaren een relatie met Anderson te hebben gehad, heeft hij het uitgemaakt, ik heb er alles aan gedaan om hem terug te halen, maar alles was tevergeefs, ik wilde hem zo graag terug vanwege de liefde die ik voor hem heb , Ik smeekte hem met alles, ik deed beloften maar hij weigerde. Ik legde mijn probleem uit aan mijn vriend en ze stelde voor dat ik liever contact opnam met een spreukgieter die me zou kunnen helpen een spreuk uit te spreken om hem terug te brengen, maar ik ben het type dat nooit in spreuken geloofde, ik had geen andere keuze dan het te proberen, ik mailde de spreukgieter, en hij vertelde me dat er geen probleem was dat alles binnen drie dagen in orde zal zijn, dat mijn ex binnen drie dagen bij me terug zal komen, hij sprak de betovering uit en verrassend genoeg was het op de tweede dag rond 16.00 uur. Mijn ex belde me, ik was zo verrast, ik beantwoordde de oproep en het enige dat hij zei was dat het hem zo speet voor alles wat er gebeurde dat hij wilde dat ik bij hem terugkwam, en dat hij zoveel van me houdt. Ik was zo blij en ging naar hem toe, zo begonnen we weer gelukkig samen te leven. Sindsdien heb ik beloofd dat iedereen die ik ken die een relatieprobleem heeft, zo'n persoon zou helpen door hem of haar te verwijzen naar de enige echte en krachtige spreukgieter die me hielp met mijn eigen probleem. e-mail: babawalewiseman01@gmail.com je kunt hem e-mailen als je zijn hulp nodig hebt in je relatie of een andere zaak.
    1) Liefdespreuken
    2) Verloren liefdespreuken
    3) Echtscheidingsspreuken
    4) Huwelijksspreuken
    5) Bindende spreuk.
    6) Verbreekspreuken
    7) Verban een geliefde uit het verleden
    8.) U wilt promotie maken in uw kantoor
    9) je geliefde willen bevredigen
    10) Genees voor een van de ziekten waaraan u lijdt
    Neem contact op met deze geweldige man als je problemen hebt met een duurzame oplossing
    via babawalewiseman01@gmail.com Whatsapp +12544131991

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.