:: mönsterkonstruktion ::

mönsterkonstruktion

De andra underställen som jag sydde gjordes efter vanliga mönster som man ritar av från mönsterark. Eftersom den största killen vuxit sig så stor att inget av de mönstren längre passade fick jag ta till nya idéer. Tur då att jag fått Inger Öbergs mönsterbok för barnkläder. Det var kul att återuppliva mina gamla kunskaper om mönsterkonstruktion, även om det är på ganska låg nivå. Det var lätta att följa beskrivningen, så inga problem där. Förväntningarna på de specialkonstruerade tajts var nu höga! (trumvirvel) Resultatet blev ett par helt vanliga tajts eller långkalsonger, och man kan ju konstatera att just tajts kanske inte behöver ritas med mönsterkonstruktion. Låånga ben med muddar blev det, så har han nåt att växa i!

långkalsonger

1 kommentar :

  1. Snyggt!

    Ang. att ändra just byxmönster så tycks mina barn mest bara växa på längden efter 1½ års ålder... bara att höja midjan och länga lite i benen - himla praktiskt! ;)

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.