:: dynor av gamla bolstervar ::

dynor av gamla bolstervar

I somras när jag var hos mina föräldrar på Österlen passade jag på att köpa flera stycken gamla bolstervar eftersom de jag har sen tidigare börjar ta slut. Antikbodar på Österlen och den stora loppisen i Suckarnas gång i Simrishamn är mina bästa och enda ställen som jag hittat bolstervar på. Bolstervaren var fortfarande fyllda med fjäder som säkert var över hundra år gammalt. Som innertäcke i ett av bolstervaren fanns det ytterligare ett täcke gömt. Vilket kalas och överraskning eftersom det täcket hade den finaste randningen av alla!

dynor av gamla bolstervar

För några veckor sedan fick jag ett ryck att sy dynor och det blev tre stycken; en till min syster, en till mamma och en till mig själv. Innerkuddarna av fjäder (från ikea) är ganska smala och avlånga vilket jag gillar eftersom de passar bra i svanken.

Det var ett åbäke att få dem någorlunda rena och fortfarande sticker det fram fjädrar genom tyget. Man penslade ofta insidan med en mjölvattenblandning för att få dem duntäta. Jag damsög, borstade och tvättade och slutligen duttade med en fuktig handduk på rätsidan för att få bort allt löst bös. 

dynor av gamla bolstervar

Gamla ullprodukter som bolstervar är ofta behandlade med starkt luktande ämnet naftalen i malmedel. Min erfarenhet är att det inte luktar när tyget är torrt men att det stinker när ullen är blöt, dvs när man tvättat den. Förra året slängde jag ett bolstervar just för att det luktade så mycket malmedel och jag hade inte hittat något sätt som man kunde få bort malmedlet på.

Ett av täckena som jag köpte i somras var malmedelbehandlat upptäckte jag vid tvätt så återigen satte jag mig ner och googlade för att hitta en lösning på problemet. Och om man ska lita på googlekunskap så kan man bli av med malmedel genom att vädra textilierna eftersom naftalenet i malmedlet då förångas. Om medlet verkligen försvinner eller om det bara är lukten som försvinner har jag inte hittat någon information om. Jag önskar att det fanns info om det hela på en trovärdig hemsida hos någon myndighet som Kemikalieinspektionen istället för att man ska läsa om det på diverse forum där snillen spekulerar.

dynor av gamla bolstervar

3 kommentarer :

  1. Men åh så fina !!!! Jag gillar vadmal plupparna i vart hörn så himla fint. Tänk vad smart egentligen med mjölkblandningen , man tager vad man haver , kan tänka mig att det höll ett tag i alla fall . Måste också passa på att beundra dina magneter , vilket tålamod, men vilket fint resultat och garanterat är du ensam om dessa i helaste världen

    SvaraRadera
  2. Himla fina! Gillar bollarna i hörnen mycket! Minns nu att jag köpte flera bolsterkuddar på en auktion på Gotland, typ 1996. Undrar vart de tagit vägen?

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.