:: sommarfilten ::

sommarfilten
Min kompis Sofia fick sin lilla flicka för lite mer än en vecka sedan och jag fick träffa lilla M i måndags, hon är så söt och oj så liten. Tidigare i vår fick hon den lilla stjärntröjan. Eftersom jag är inne i en fas när det känns som att jag har tillräckligt många vantar, koftor, dynor osv. så är det extra roligt att skapa åt andra som inte har lådorna och sofforna fyllda med handgjorda alster. Sofia har fått ärva massor med barnkläder var det behovet uppfyllt, men en filt hade de däremot inte så en filt fick det bli.

sommarfilten

Att sy en filt passade mig perfekt som semesterprojekt eftersom jag kände för ett riktigt okrångligt projekt som skulle gå att plocka fram även när jag var trött. Lagom till semestern i juni så förberedde jag mig därför genom att klippa ut och sy ihop ett lapptäcke med stora rutor hemma på symaskinen. Klipp, klipp utan att mäta, gasa på och sy snabbt med raksöm utan att zickzacka först. Inte särskilt noggrant med andra ord.  

sommarfilten

Baksidan där knutarna hamnade består av ett gammalt påslakan. De första 5-10 raderna med förstygn kändes långa och sega. Sen, när strukturen börjar växa fram i takt med att raderna blir allt fler så blir det beroendeframkallande att sy. Tänk att det kan vara så underbart med ett så enformigt handarbete. Det är till och med så att tankarna går mot att sy ett överkast till vår dubbelsäng i samma teknik.

sommarfilten

De flesta av tygbitarna i filten är loppisfyndade och har hängt med i många år. Successivt blir bitarna allt mindre men även små bitar tyg räcker förvånansvärt länge när man bara syr med små bitar som jag för det mesta gör. De två rutorna med rosa prickar och orange löv har jag tryckt själv.

sommarfilten

Strukturen syns bäst på baksidan.

sommarfilten


sommarfilten

Filten är lite mindre än 100x100 cm (kanske var det 90x90cm, jag minns faktiskt inte) och det gick åt ungefär 2,5 nystan av vitt DMC pärlgarn nr 8. Ganska många meter broderigarn! Eftersom tygerna är tunna och mjuka så är filten smidig och mjuk (trots att den ser rätt så kompakt ut). Eftersom filten är så mjuk ville jag att kantfållningen skulle vara följsam

sommarfilten

Både jag och lilla M:s föräldrar blev glada för filten!

sommarfilten

7 kommentarer :

  1. Alltså, den är så fin så jag vet inte vad! Jag tänkte också, innan jag kom fram till där du skrivit det, att det skulle vara fint med ett sängöverkast i samma teknik. :)
    Kul med ett nytt inlägg från dig också, det var ett tag sedan! Jag har tittat in förhoppningsfullt flera gånger (har ju lyckats radera min länklista, så jag får kolla mina favoriter "manuellt" för tillfället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Företaget AnnaO (där jag fick inspiationen att göra min första kudde med förstygn ifrån) säljer sådana överkast. Ruskigt snygga är de!
      Ja det var bra länge sen det kom ett inlägg. Jag vill hålla igång och blogga regelbundet men det blir allt svårare med instagram som tar över.

      Radera
    2. Ja visst ja, det har jag ju sett. De är fina!

      Radera
  2. Hej
    En så fin filt - den är ju faktiskt dubbelsidig.
    Vilket enormt arbete med alla stygn.
    Kikade också på den lilla stjärntröjan - väldigt vacker.
    Hälsningar Fröken Slöjd

    SvaraRadera
  3. Så fin och roligt att ge bort ! Det blir en filt som kan ärvas ☺️

    SvaraRadera
  4. Så fantastiskt fin! Och vilket jobb du lagt ned, förstygnen blev verkligen pricken över i!:)

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.