:: viggmönstrade restgarnsvantar ::

viggmönstrade vantar

Sist på bollen började jag under vårvintern att lyssna på Nördic knitting. Det finns massor med avsnitt att fördjupa sig i och jag har fortfarande inte hunnit igenom alla gamla avsnitt. Älskar nörderiet och det finns mycket att lära om ull, garn, mönster och skapande. Kunskap är makt! Avsnittet där Heléne samtalar med Erika Åberg om garnkvalitet, gotländska stickmönster och -traditioner fastnade extra mycket för. 

Sedan dess har jag plockat fram boken Gotländsk sticksöm fler gånger och bläddrat bland mönstren och under sommaren har jag flera gånger sagt till mig själv att sluta drömma börja göra. Det finns nämligen så många projekt därute som bara väntar på att fångas in. Om jag inte tar tag i drömmarna så förpassas de till hyllan och förblir där som ouppnåeliga. Så vill jag ju inte ha det.  För några veckor sedan plockade jag därför fram högen med trassligt garn med målet att göra ett restgarnsprojekt.

Garn och gotländsk sticksöm

Peter målar och spelar Warhammer. Draken är otroligt detaljerad och han målade på den läänge. När han fotograferade den i ljuslådan passade jag på att fota min vantstickning bredvid. Ack så hög nördfaktor fast på två vitt skilda områden.
viggmönstrade vantar

I podden med Erika fick jag lära mig att det randiga zick-zackmönstret kallas vigg. Korta flotteringar och ett enkelt mönster kändes helt perfekt. Mitt 2-trådiga garn (mest Kampes) är tjockare än bokens Gottlandsgarn så jag fick riva upp en gång innan det blev rätt maskantal. På fotot ovan ser man att jag först stickade vit krage men den rev jag upp "bakifrån" och ersatte med blå eftersom det vita färgvalet kändes fel.

viggmönstrade vantar
 viggmönstrade vantar

Att välja färg var riktigt kul och fastän färgerna egentligen inte passar bra ihop så funkar det eftersom det är ett enda mischmasch och de vita ränderna binder ihop det hela. Ett par (rätt så små) vantar väger förvånansvärt lite, 32g/vante, och garnet kommer räcka till många restgarnsvantar med tanke på hur lite det gick åt.
 viggmönstrade vantar

Mönster: Bursviggen ur Gotländsk sticksöm av Violet Bergdahl och Ella Skoglund. Jag la upp 52m för mudden precis som mönstret anger men mönsterstickningen är stickad över 60m istället för 70m
Stickor: 2,5mm till mudden och 2mm till mönsterstickningen
Garn: blandad kvalitet 2-trådigt ullgarn, mest Kampes.
Vikt: 62g, med alla trådar fästa

viggmönstrade vantarviggmönstrade vantar

8 kommentarer :

  1. Så himla snygga! Gillar verkligen samspelet mellan mönstret och färgerna.

    SvaraRadera
  2. Vadå färgerna inte passar ihop?
    Jättefina vantar och jag tror du gjorde rätt som bytte mudd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst passar de ihop. Jag menade att jag förmodligen aldrig skulle stickat med färgerna utan det vita emellan eftersom färgerna går i olika toner.

      Radera
  3. Oerhört fina vantar! Jag tycker tvärtom att färgerna passar väldigt bra ihop, och ser ut att gå ton i ton, men det kanske är en optisk villa? :)
    Förresten är du bara näst sist på bollen, jag har inte lyssnat på en enda podd i hela mitt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha skönt att höra att jag inte var sist i stickvärlden. Några av färgerna går ton i ton men några bryter av tonen och de tror jag inte skulle passa ihop om det inte var vitt emellan. Det är hursomhelst kul att leka med färgerna och utmana sig själv med olika kombinationer

      Radera
  4. Oerhört fina vantar! Jag tycker tvärtom att färgerna passar väldigt bra ihop, och ser ut att gå ton i ton, men det kanske är en optisk villa? :)
    Förresten är du bara näst sist på bollen, jag har inte lyssnat på en enda podd i hela mitt liv.

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt vackra vantar! Och så roligt att du lyssnar!

    SvaraRadera
  6. Jättefina och det är fantastiskt att använda sina rester till något helt och vackert, dessutom brukbart!

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.