Färgglad barnkollektion

Min systerson behövde nya tajts att ha som under galonbyxorna när han leker ute och som lekbrallor när han leker inne. Och så tyckte syster att han hade för mycket typiska pojkfärger, och inte så mycket färglatt unisex. Det blir det ändring på nu. Jag har på två dagar sytt sytt sytt, lite på morgonen innan jag åker till skolan (kan inte hålla mig borta från pyssel och symaskin) och på kvällarna, och fått ihop en kollektion som kommer att liva upp garderoben.

Tajtsen i det rödvita tyget är en favorit i repris. Han håller på att växa ur dem som han redan har, och eftersom jag tycker att tyget är så fint så får han ett par likadana.

När jag hade sytt färdigt tröjan så insåg jag till min förtvivlan att öppningen för huvudet var alldeles för litet. Tålamod är en dygd kände jag då. Lösningen på problemet blev att sy ett sprund baktill.

Tyget till nattlinnet nedan köpte jag på Skroten utanför Skene för några år sedan. Egentligen så är det ju rätt fult, men samtidigt lite knasigt och kul med en kartan över Florida på magen.

Ytterligare ett par tajts. Grenen är väldigt hög så jag minskade ner den till de röda tajtsen. Som det är nu blir det i alla fall varmt och skönt om magen :)

Den sista lilla barntröjan gick i ett nafs; både att bestämma sig för att sy den, att välja tyger och att utföra det faktiska sömnadsarbetet. Jag hittade mönstret och inspirationen hos Solig nu ikväll och föll pladask för denna örngottströja. Solig sydde den av ett helt örngott till sig själv, men en 1,5-åring behövde inte ett helt örngott, så jag tog de ungefärliga måtten från ett 86cl-mönster. Det snabbaste plagget är också det som jag blev mest nöjd med!

Jag invigde min nya tvillingnål på dessa plagg. Kul eftersom kragarna genast blir snyggare. Kragarna i sydde jag med hjälp av Blomma åker vagns beskrivning. Det var jättebra att göra så!
Mönster kommer från boken Barnkläder - sy och sticka till barn 0-3 år av Hanne Meedom och Sofie Meedom.

2 kommentarer :

  1. Gomorron,
    vilka coola kläder du har sytt! Med den kollektionen skulle lilla systersonen göra sej perfekt som mini-gast på min båt ;)

    Kram
    MiA

    SvaraRadera
  2. Väldigt fina! Visste inte att du var så bra på att sy kläder också!

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.